viernes, 22 de octubre de 2010

Trets Característics

Les agències d’informació acostumen a compartir característiques comunes, així i tot, entre elles existeixen particularitats que les diferencien de les altres. Pel que fa a Reuters, una de les agències històricament més importants, podriem destacar les següents:
  • Es va intentar aprofitar de tots els avantatges tecnològics per portar la informació arreu del món i, sobretot, per intentar diferenciar-se favorablement de la resta d’empreses del sector (telègraf).
  • Precisament va ser amb aquest mitjà, el telègraf, amb qui va revolucionar el comerç de noticies. Malgrat que Bernard Wolff va ser el creador i primer difusor d’aquest instrument.
  •  Va muntar la seva ruta més potent entorn a les colònies angleses més importants com eren la actual Canadà, Sud Àfrica, India o Austràlia. (1858-1865).
  • En els seus inicis, Reuters es va haver de centrar bàsicament en la distribució d’informació financera i econòmica (sobre Bancs i la Borsa de Londres).
  • La relació amb l’imperi britànic i les conquestes va ser clau per al desenvolupament de l’entitat.
  • Eren freqüents els acords entre diverses agències per intercanviar-se informacions. Intercanvis amb Wolff i Havas entre 1860 i 1865.
  • Tenia seus i agents en diverses ciutats del món, amb la qual cosa cap altra agència podia competir directament. Actualment recull informació des de més de 435.000 terminals de 163 països diferents. 
  • A causa del gran èxit que va aconseguir als seus inicis, va acabar imposant-se a competidors com Association Press o subministrar informació a ‘The Times’, qui va ser un gran obstacle en un primer moment.
  • En l’actualitat és la major agència mundial de noticies. Dades que exemplifiquen aquesta magnitud: 
- Personal de 2000 persones, 350 corresponsals i 800 col·laboradors
- Oficines en més de 60 països
- Transmissió dirària d'un milió i mig de paraules a 500 diaris i 400 estacions de Ràdio i TV

    Pel que fa a les característiques que defineixen les agències de forma general trobem:
    • Tota agencia informativa és intermediària entre els mitjans informatius i la població, ja que proporciona la informació per a que la premsa ho faci públic. 
    • El repartiment dels territoris de forma política a cobrir per les diferents agències sempre ha estat motiu de disputa entre les empreses distribuidores. Cadascuna d’elles té els interessos propis.
    • Han de garantir un servei de transmissió de noticies urgent i seriós de la informació. Tots els mitjans informatius esperen les noticies de les agencies, per la qual cosa si aquestes fallessin, la societat quedaria afectada. 
    • Cada agencia ha buscat les seves formes i innovacions pròpies per créixer i diferenciar-se de la resta.
    • Són les primeres creadores de l'agenda global. Els interessos i les influències polítiques fan que cada agència determini quines notícies han de ser més importants i quines no.
    • Instruments de manipulació i control de l'opinió pública
    • Poder