jueves, 21 de octubre de 2010

Conclusions...

Com serà l’agència de notícies del futur? Segurament aquesta pregunta sigui la que millor resumeixi la conclusió principal que hem extret de l’elaboració del bloc. I és que, després de conèixer els motius que van portar a la creació de les agències de notícies i l’evolució que aquestes han tingut al llarg dels anys, ens costa imaginar que aquestes puguin continuar tal i com les coneixem ara.

Hem explicat que un dels esdeveniments mundials que més va motivar l’aparició de les agències de notícies va ser la Revolució Industrial. D’aquesta manera, es va crear un model de societat estructurada que necessitava conèixer constantment els avenços tecnològics a d’altres països, sobretot al Regne Unit, ja que era dels capdavanters de la Revolució. Això va motivar la proliferació de corrents polítics i socials, que utilitzaven les agències com a mitjans de comunicació per difondre les seves ideologies. Així, totes dues causes –la tecnològica i la voluntat de la gent de voler informar-se- van afavorir al ràpid desenvolupament de les agències, que cada cop cobrien més territori i estaven més ben estructurades.

Precisament, l’expansió territorial ha estat la clau d’èxit de moltes agències de notícies. En el cas de Reuters, hem pogut veure que va començar cobrint el territori colonial del Regne Unit i va esdevenir la principal font de comunicació entre la colònia. De fet, la Corona britànica va invertir molts diners en l’empresa, ja que també era clau per al sector del comerç. El fet de poder “trencar” la barrera geològica del canal de Suez va suposar l’obertura d’una nova ruta comercial i de comunicació cap a l’Índia.

Es tractava, doncs, de cobrir una informació d’un territori cada cop més ampli i de la manera més ràpida possible. Les agències firmaven pactes de col·laboració per poder arribar fins on encara no s’havia arribat i, d’aquesta manera, poder obtenir una informació global.

Avui en dia, les agències cobreixen tot el territori mundial i són una font molt important d’informació per als mitjans de comunicació, tant audiovisuals com escrits. Els mitjans les utilitzen com a “comodí” per poder cobrir informacions que ells logísticament no poden. Si no existissin, la majoria de notícies no arribarien amb la rapidesa que arriben actualment. Però no només això, sinó que també és necessari el rigor i la veracitat informativa. Aquesta última, creiem que és la més important i la que pot marcar el rumb de les agències en el futur. En la societat de la informació, les notícies es coneixen gairebé a l’instant. Ara bé, publicar una notícia a Internet, per exemple, via xarxa social, és fàcil i accessible per tothom, però quina veracitat té? En aquest sentit, es probable que les agències utilitzin el “prestigi” per poder adaptar-se als nous temps.